Alkemisten

Jag har köpt en bok.
Jag kände en sådan längtan efter att få drunkna mellan raderna att jag gick och köpte Alkemisten. En vän till mig läste högt ur den i fredags och jag trollbands direkt. Oftast läser jag i perioder; jag kan sitta dag in och dag ut och sträckläsa en bok efter den andra medan jag andra perioder i mitt liv inte ens tittar på böcker.

Är inte det lite konstigt? Jag menar, det är ju inte så att jag inte har tid att läsa böcker och det är heller inte så att jag inte tycker att det är kul. Jag har alltid avundats personer som hittar lugnet och tiden att läsa varje dag.

Jag skulle hata att se att ungdomar och barn inte läser böcker om ett par år. Tänk när småttingarna minns sitt första TV-spel istället för sin första bok. Hemska tanke! Hur många kommer ihåg sin första bok som de läste eller fick uppläst när de var små? Jag kommer ihåg Ocke, Nutta och Pillerill. Det är den boken jag minns som bäst från min barndom. Jag hoppas att jag har förnuft nog att läsa böcker för mina barn när de nu ploppar ut. Annars får jag tamejfan skämmas. 


- Marika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0